SÅ HÄR SKAPAR VI VÄRDE
Det kan uppstå en sorts magi när företag integrerar data i den dagliga verksamheten. Företaget blir mer nytänkande, mer demokratiskt och erbjuder kunden en bättre helhetsupplevelse än företag som har mindre kunskap om hur man utnyttjar värdet i data. De goda resultaten inom sådana nyckelområden ökar konkurrenskraften och förbättrar de finansiella resultaten.
Det finns inte någon enkel definition av vad en datadriven organisation är. Vi brukar tänka i termer av att en datadriven organisation har förmågan att extrahera nytt värde och insikter från data och leverera användbar, anpassad information i hela organisationen. Denna förmåga tar år av dedikerat arbete att uppnå. För många företag är det en bra idé att dokumentera visionen – att vara ett datadrivet företag – i företagets strategidokument. Då står det klart för alla vad målet är, även om det kan ta lite tid att nå dit.
Vi driver resan mot en datadriven och digital organisation framåt – en resa där fakta och insikter stimulerar innovation och främjar beslutsprocesser. Vi utforskar, bygger och tar lösningar till marknad för företag som har gjort data och analyser till en del av sin affärsstrategi. Varje företag eller organisation gör sin egen resa, varje resa är unik. Bilden nedan visar den data-drivna och digitala resan för den påhittande företaget Nokomap. Se hela deras resa och viktiga milstolpar.